Stránka 1 z 1

sbíhavost zadní nápravy u Xsary I break

PříspěvekNapsal: sob 6. úno 2010, 12:15
od Mison
Ahoj Xarmarádi, tak jsem byl na geometrii a přední nápravu mi poštelovali, ale na zadní ani nešáhli (nářadím) a podle naměřených hodnot na které jsem se podíval až doma by chtělo poštelovat cca o 2mm i zadní sbíhavost popř. aspoň pravé kolo. Máte někdo stím zkušenosti nebo na zadku u Xsary se to neseřizuje? dík. Mison

Re: sbíhavost zadní nápravy u Xsary I break

PříspěvekNapsal: sob 6. úno 2010, 12:36
od viteon
zadní se neseřizuje

Re: sbíhavost zadní nápravy u Xsary I break

PříspěvekNapsal: sob 6. úno 2010, 18:23
od dapata
tak tak, zadní je napevno, tak jak je, tohle není žádný multilink a podobné..... :wink:

Re: sbíhavost zadní nápravy u Xsary I break

PříspěvekNapsal: sob 6. úno 2010, 19:43
od Marek
Pokud je vzadu špatná geometrie, jsou špatná jehlová ložiska v uložení ramen. Jakou hodnotu bys chtěl seřídit, sbíhavost nebo odklon? V každém případě posouzení dobré nebo špatné geometrie by měl udělat důvěryhodný servis, který dělá Citroeny nebo Peugeoty a zná úskalí této konstrukce nápravy. Jinak o zadní nápravě a její repasi se tu prodiskutovalo už asi vše, snadno to najdeš.

Re: sbíhavost zadní nápravy u Xsary I break

PříspěvekNapsal: sob 6. úno 2010, 21:11
od Mison
Jen pro zajímavost: odklon je Ok
zadní levé: sbíhavost - tolerance 3,4-5,3mm, naměřili 3,3mm :?
zadní pravá: sbíhavost - tolerance 3,4-5,3mm, naměřili 1,3mm :(
celková sbíhavost vzadu - tolerance 6,7-10,5mm, naměřili 4,6mm :cry:

zajímavé o jaký rozdíl je na tom pravé kolo špatně, asi mělo néjaký problém...

Re: sbíhavost zadní nápravy u Xsary I break

PříspěvekNapsal: ned 7. úno 2010, 10:04
od Rope
Tak nějak je to asi tou "kanalovou" stranou, na minulé xsaře jsem dělal repas a bylo to pravou stranou na hraně a levá v pohodě, teď na picassu to samé, pravá je v pr---i a leva je v poho.

Re: sbíhavost zadní nápravy u Xsary I break

PříspěvekNapsal: ned 7. úno 2010, 18:51
od jan452
Tie údaje o zbiehavosti čo tu uvádzaš sú nejaké divné.

Podľa príručky od Koppa "Jak na to" sú údaje geometrie zadnej nápravy stručné, ale:
- zbiehavosť zadnej nápravy je udávaná: 0,3 ± 1,5 mm
- odklon kolesa zadnej nápravy: -1°20´ ± 40´ (záporný odklon)

Podľa tabuliek zariadenia pre meranie geometrie od fy. BEISSBARTH sú pre Xsara I Break uvádzané hodnoty geometrie zadnej nápravy nasledovne:
- zbiehavosť vľavo: +0°20´ ± 0°05´
- zbiehavosť vpravo: +0°20´ ± 0°05´
- celková zbiehavosť: +0°40´ ± 0°10´
- odklon osi kolies: -1°20´ ± 0°40´

Neviem teda, kde si prišiel k tým predpísaným údajom a toleranciám, ktoré uvádzaš, ale asi bude niekde chyba. Možno to tu niekto uvedie na správnu mieru a potvrdí buď tvoje alebo moje údaje.
A na záver - uvádzať zbiehavosť v mm je dosť nepraktické, lebo potom treba uviesť aj vzdialenosť od osi koles, kde to je merané pre porovnanie viacerých meraní. Pre meranie geometrie je jednoznačnejšie uvádzanie v uhlových jednotkách, t.j. v stupňoch.

Re: sbíhavost zadní nápravy u Xsary I break

PříspěvekNapsal: ned 7. úno 2010, 21:51
od Mison
Tak to su zvědavý kde je pravda, měřili to na přístroji V.A.G. 1944 Bosch u fy www.pneuzahora.cz, Auto nastavoval v PC:" Xsara,1997-2000,vyjma XU10J4RS,XU7,XUD,Grand export, provedení špatné silnice: kombi (vyjmy TU3) se servořízení" tak to je napsané na protokolu o geometrii.cena 650kč

Re: sbíhavost zadní nápravy u Xsary I break

PříspěvekNapsal: úte 9. úno 2010, 20:33
od jan452
Však ja netvrdím, že tie tvoje predpísané hodnoty geometrie sú nesprávne. Divné sú pre mňa len preto, že ak je to uvedené v stupňoch, tak si to viem hneď predstaviť a trebárs aj nakresliť, ale pri uvádzaní zbiehavosti v milimetroch mi chýba údaj v akej vzdialenosti od osi kolesa alebo nápravy je to uvádzané. Je napr. rozdiel ak je to merané vo vzdialenosti 1 meter, 2 metre alebo trebárs 30 cm od osi nápravy. No proste základy geometrie ešte zo základnej školy.

Re: sbíhavost zadní nápravy u Xsary I break

PříspěvekNapsal: úte 9. úno 2010, 22:43
od Marek
Udávání hodnot sbíhavosti ve stupních je bezpochyby blbuvzdorné, ale málo názorné. Xsara uvedeného typu byla homologována jen s jedním průměrem ráfku - 14". Uvedené hodnoty v mm platí pro měření na okraji ráfku, celkem uspokojivě lze změřit takto udanou sbíhavost tyčovým měřidlem (nesmí být moc křivé ráfky). Vzhledem k poměrně velkým tolerancím si sbíhavost na přední nápravě nastavuji sám pomocí takového "odpichovátka", ostatní úhly geometrie stejně nelze seřizovat. A pro kontrolu sbíhavosti na zadku moje měřidlo stačí také, navíc zadní pneumatiky špatnou sbíhavostí tolik netrpí. Je moc hezké dostat protokol z moderní měřící stolice, ale k čemu mi je, když s tím stejně nemůžu nic dělat. Možná u víceprvkových zadních náprav se něco dá seřizovat.
Možná teď to bude trochu OT:
Před lety jsme s kamarádem zkoušeli na rampě Formana, který byl ve velmi zachovalém stavu tak, že on zatáhl ruční brzdu a zkoušel se opatrně rozjíždět vpřed a vzad. Podobné trápidlo je pohyblivá plošina na STK. Divil jsem se, jak moc se ramena pohybovala a osa kola se posouvala vůči karosérii. Vzhledem k uložení ramen v silentblocích musí dojít i ke změně geometrie. Samozřejmě, že Xsara má robustnější podvozek než F., ale je také těžší a má silnější motor.
U závodních vozů jse používají výrazně tvrdší silentbloky, nebo se nahradí plastovými pouzdry.

Re: sbíhavost zadní nápravy u Xsary I break

PříspěvekNapsal: stř 10. úno 2010, 20:42
od jan452
Mison píše:celková sbíhavost vzadu - tolerance 6,7-10,5mm, naměřili 4,6mm :cry:


To Marek:
Nie že by som sa tu chcel za každú cenu hádať, veď v podstate o nič nejde, ale ak Mison uvádza celkovú zbiehavosť vzadu 6,7 - 10,5 mm a malo by to byť merané na okraji ráfku kolesa, tak také šikmé oči hádam nemajú ani čínania :wink: a kolesá by mu museli asi pri takej zbiehavosti poriadne gumovať asfalt. nemyslíš ?

Re: sbíhavost zadní nápravy u Xsary I break

PříspěvekNapsal: čtv 11. úno 2010, 23:05
od Marek
Proboha, hádat se? To snad ne, napsal jsem to z pohledu zkušenějšího kutila, který si jednodušší věci udělá sám a servisu svěřuje náročnější opravy. Neřešil jsem napsané hodnoty od Misona, taky se mi to zdá hodně. Měl jsem před repasí zadní nápravy sbíhavost nebo rozbíhavost (už přesně nevím, spíš bych se přikláněl k rozbíhavosti) cca 8mm. Jezdil jsem s tím určitě dost dlouho a nepozoroval jsem sjíždění pneumatik ani jiné nežádoucí chování auta.