casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Moderátoři: Rope, baffy, viteon, Kleki, Cvrček

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod empík » stř 2. lis 2011, 21:51

to LeClair:existujú odpory s takzvanou pozitívnou charakteristikou, ale na ten prúd a cenu sa mi to nezdá, že je to tento prípad. Klasický odpor so zväčšovaním teploty zväčšuje aj svoj odpor, teda zmenšuje prúd a tým pádom aj svietivosť.
to other:Niekedy sa na tento účel vyrábali odpory s relátkom, ktoré po určitom čase asi 5 sekúnd premostia odpor relátkom a tie potom svietia naplno. Splní to svoj účel pretože štart žiarovky je bezpečný a to platí na 100% že vätšina žiaroviek odíde pri zapnutí, keď majú veľmi malý odpor. Podľa toho koľko elektroniky obsahuje Xsara by som očakával, že také niečo bude mať zabudované v BSI, ale asi to tam nie je alebo to nefunguje správne.
Som rád, že ste radi, že som rád...
Uživatelský avatar
empík
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1719
Registrován: čtv 14. dub 2011, 11:23
Bydliště: Revúca, SR
Vůz: Citroen Xsara Break 2.0 HDI - 80kW r.2001

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod LeClair » stř 2. lis 2011, 21:57

Ano ano nicméně odporové vedení na služební Fabii problém vyřešilo. Zkoušel jsem to teď připojovat na přímo. Rozdíl nevidím 8)
Obrázek
Uživatelský avatar
LeClair
Zasloužilý přispěvatel
Zasloužilý přispěvatel
 
Příspěvky: 70
Registrován: pát 25. črc 2008, 21:43
Bydliště: Východní Čechy
Vůz: Citroen Xsara I - 1.8i (r.1999)

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod Marek » stř 2. lis 2011, 22:36

Hodně jsem o předřadníku před žárovky přemýšlel, nové Oct. prý mají možnost regulace napětí na žárovkách nastavitelnou přes diagnostiku. Jako nejjednodušší a nejspolehlivější mi vychází předřadný odpor, který by omezil proudový náraz po zapnutí a zůstával by zapojený v případě denního svícení. Halogenka má totiž tu zvláštnost, že při malém snížení napětí se velmi prodlouží její životnost, ale musí fungovat tzv. halogenový cyklus. Ten potřebuje určitou minimální teplotu, je tedy nějaké napětí, při kterém má halogenka nejdelší životnost. Toto napětí se mi nepodařilo z žádného důvěryhodného zdroje zjistit, odhaduji, že se bude pohybovat mezi 11V a 12,5V (běžné napětí při spuštěném motoru je 13,5V). Pro plný svit by se odpor přemostil relátkem. Dobře by se to realizovalo u X1 v kombinaci s přídavným modulem pro denní svícení a po rozsvícení původním spínačem na páčce by se seplo relé. Pro ještě měkčí náběh by mohl být další sériově řazený odpor s relátkem, které by se seplo automaticky několik vteřin po rozsvícení.

od empík » stř lis 02, 2011 9:51 pm
existujú odpory s takzvanou pozitívnou charakteristikou

Jsou to NTC termistory, taky jsem hledal vhodnou velikost, ale žádný dostupný mně nepřesvědčil.

Možnost plynulého řízení napětí by znamenala zařadit do obvodu tranzistor jako stabilizátor napětí, jestli analogový (výkonová ztráta by nebyla tak dramatická), nebo spínaný, je jedno, zůstává problém ochrany před zkratem při prasknutí žárovky. Tranzistor by se musel předimenzovat, popř. použít spec. pojistky na ochranu polovodičů, nebo u analogového zapojení odladit proudové omezení... V každém případě by byl komfort a možnost "hrát si" s napětím zaplacen složitou a citlivou konstrukcí. Nesvítící světlo je přece jen větší problém než nejdoucí ventilátor topení a co je s ním za starosti, pokud má polovodičovou regulaci, je popsáno v jednom dlouhém vlákně několikaleté diskuze.
Xsara Break 1.8 66kW LPG
Marek
Xsamarád
Xsamarád
 
Příspěvky: 822
Registrován: úte 25. říj 2005, 11:49
Bydliště: Plzeň
Vůz: X1 Break, 1.8 8V LPG,r.v.1999

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod empík » stř 2. lis 2011, 23:14

to Marek:Ešte je možnosť vyrobiť si obmedzovač prúdového nárazu pomocou MOSFET tranzistora. Je to jednoduché a účinné.
http://empikempik.rajce.idnes.cz/nasten ... edzova.jpg
Som rád, že ste radi, že som rád...
Uživatelský avatar
empík
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1719
Registrován: čtv 14. dub 2011, 11:23
Bydliště: Revúca, SR
Vůz: Citroen Xsara Break 2.0 HDI - 80kW r.2001

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod empík » pát 4. lis 2011, 17:40

Mal so trochu času tak som zbastlil ten softstart a odskúšal ho. Zatiaľ len na stole, ale fuguje to bez problémov. Keď zoženiem konektor na žiarovku tak to hodím aj do auta (do svetlometu). Straty na regulátore sú zanedbateľné (12mV) a rozsvecuje sa to asi 3 sekundy.
Som rád, že ste radi, že som rád...
Uživatelský avatar
empík
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1719
Registrován: čtv 14. dub 2011, 11:23
Bydliště: Revúca, SR
Vůz: Citroen Xsara Break 2.0 HDI - 80kW r.2001

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod baffy » pát 4. lis 2011, 17:57

Mno som zvedavý či to bude mať úspech,kedže tie lampy odchádzajú aj na autách kde nie je automatické svietenie, čo by mohlo vylúčiť vplyv prúdových nárazov pri štarte.H7 je jednoznačne špatne konštruovaná lampa.Príliš tenká banka a príliš slabé vlákno.Naše deravé cesty a tým späté otrasy jej jednoznačne nesvädčia ale držím palce.
Minulosť: Citroen sára 1.6 16V r.v.2001
Minulosť: Karol 407 2.0 HDI 100kW r.v.2008
Prítomnosť: Peugeot 508 Hybrid 4x4 2.0 HDI 120kW r.v.2015
Uživatelský avatar
baffy
V.I.P. & Xsamarád
V.I.P. & Xsamarád
 
Příspěvky: 5184
Registrován: sob 6. led 2007, 20:31
Bydliště: SR - Levice
Vůz: Peugeot 508 Hybrid 4x4 2.0HDi 06/2015

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod jmlcoch » pát 4. lis 2011, 18:32

No já to dal podle plánku vyrobit tatíkovi. Mám i objednané ty patice na Fobii - případně to dám nějak dokupy... S tím nárazovým napětím jsem to možná pochopil špatně - já si myslel, že to má to vyšší napětí v momentě sepnutí okruhu (ne při startu).
Ono totiž když jsem nastartoval, měl jsem světla vypnutá. Až po cca pěti vteřinách jsem zapnul světla a prd..
Když si vezmu cenu lepších žárovek a že je musím měnit 1x za měsíc - tak ten pokus není tak velká investice
jmlcoch
V.I.P. & Xsamarád
V.I.P. & Xsamarád
 
Příspěvky: 1029
Registrován: pát 16. zář 2011, 12:02
Bydliště: Žarošicko
Vůz: xsara picasso 1,6 80kW 2010 a C4 1,4i 16V 65kW 2008

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod Marek » pát 4. lis 2011, 22:34

To empík:

To je výborné, že se tomu můžeš prakticky věnovat. S jakou zátěží jsi to zkoušel? To máš tak výkonný zdroj, aby utáhl halogenku z auta, nebo jsi použil akumulátor?
Nesedí mi úbytek 12mV, tranzistor MOSFET se chová v sepnutém stavu jako odpor a jeho katalogová hodnota je typicky 0.15ohm (max. 0.2ohm). Při proudu 55W žárovky to je úbytek přibližně 0.7V, což znamená ztrátový výkon přes 3W - nutnost chladiče.
Tranzistor má max. proud 12A, nejsem přesvědčený o odolnosti tohoto obvodu při zkratu na žárovce. Pokud by měl obvod sloužit pouze k měkkému startu, bylo by bezpečnější použít výkonější tranzistor + sériový odpor, který by omezil zkratový proud, popř. by sloužil jako bočník pro jednoduchý obvod proudového omezení. Tento obvod by měl větší úbytek napětí a po rozsvícení by se musel překlenout relátkem.
Jsem dost rejpal, ale ber to prosím jako mojí profesní deformaci - nevyvíjím v práci přímo elektroniku, ale projektuju měření a regulaci a zásada, že zařízení musí být bezpečné při první poruše (a někdy za všech reálně předpokládatelných situací) je hluboko ve mně.
S MOSFETy moc praktických zkušeností nemám, sám bych použil bipolární tranzistor.

Upozornění pro všechny, kteří se budete snažit něco podobného zbastlit - proud žárovkou je necelých 5A, pokud bude třeba použít plošný spoj, není problém takto velký proud převést několika mm širokou cestičkou. Pokud ale dojde v obvodu ke zkratu, tak autopojistka je dost nejistý ochranný prvek a dříve než přehoří, může přehořet plošný spoj. Pokud se zajiskří do prachu pod palubovkou nebo se vodivá část ohřeje a ze zařízení skápne rozžhavený plast, může to skončit požárem auta. Nedávno jsem viděl fotky vyhořelé Feldy, do které někdo dodělával napájení autorádia a došlo k jiskření poškozeného kabelu, propálení kabelového svazku a požáru od prachu.
Xsara Break 1.8 66kW LPG
Marek
Xsamarád
Xsamarád
 
Příspěvky: 822
Registrován: úte 25. říj 2005, 11:49
Bydliště: Plzeň
Vůz: X1 Break, 1.8 8V LPG,r.v.1999

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod empík » pát 4. lis 2011, 23:33

Hodnoty súčiastok som primerane upravil, tranzistor MTB50N06V(42A - 0,028ohm). Ver mi, že viem odmerať napätie na vstupe a výstupe softstartu. Straty ktoré sú na prívodných kábloch na napájaní sú niekoľkonásobne vätšie. Obvod chcem umiestniť priamo do reflektora, rozmermi malá kocka do 30x30mm. Na preskúšanie tak ako to robím vždy som použil vätšiu záťaž - H4/60W, napájané 14V, prúd 5,3A. Dovolím si s tebou polemizovať. Keď sa odporúča žiarovka(prepáli sa) tak nejde do skratu, ale jednoducho sa vlákno rozsype. Pri prípadnom skrate je tam poistka v napájaní svetiel. Osobne si myslím, že ak sa niečo stane tak, prdne celá elektronika, ktorú v tom prípade vyberiem a zapojím žiarovku priamo. Ak máš nejaké pochybnosti o mojej kvalifikácii a prístrojovom vybavení tak použi SZ, rád ti odpoviem, nebudeme zaťažovať fórum čisto odbornými otázkami.
Som rád, že ste radi, že som rád...
Uživatelský avatar
empík
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1719
Registrován: čtv 14. dub 2011, 11:23
Bydliště: Revúca, SR
Vůz: Citroen Xsara Break 2.0 HDI - 80kW r.2001

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod Marek » sob 5. lis 2011, 11:58

Pokud jsi obvod takto upravil, není problém.
V reflektoru u X2 je asi víc místa, než u mé X1 - tam je konektor nasazený na patici H4 a hned za ním je kryt.
Xsara Break 1.8 66kW LPG
Marek
Xsamarád
Xsamarád
 
Příspěvky: 822
Registrován: úte 25. říj 2005, 11:49
Bydliště: Plzeň
Vůz: X1 Break, 1.8 8V LPG,r.v.1999

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod petr_xs » ned 6. lis 2011, 9:16

Jedna drobná poznámka: pokud se přepálí vlákno v žárovce, tak nezhasne tak jednoduše. V místě přerušení vznikne oblouk, který se postupně natahuje, jak se mezera ve vláknu rozšiřuje. Proud obloukem může být několikanásobně větší než u neporušené žárovky. Mě už jednou H4 při přepálení explodovala a parabola byla pokrytá žlutým sajrajtem. Na 230V je to už trochu jiné, ale tam 60W žárovka s normálním proudem 0,26A dokáže vyhodit i 25A jistič.
X II, 1.6 2003
petr_xs
Profesionál
Profesionál
 
Příspěvky: 472
Registrován: pon 29. kvě 2006, 7:46
Bydliště: oKutna Hora
Vůz: X II 1.6 2003

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod empík » ned 6. lis 2011, 13:25

230V by som sem neťahal. Tam sú úplne iné pomery. Myslím, že sa vyrába problém tam kda žiadny nie je. Vie si to overiť každý sám. Koľkokrát pri výmene prepálenej žiarovky je potrebné meniť poistku, to si vie odpovedať každý sám. U mňa je to priam vzácnosť aby som menil aj poistku pri výmene žiarovky.
Som rád, že ste radi, že som rád...
Uživatelský avatar
empík
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1719
Registrován: čtv 14. dub 2011, 11:23
Bydliště: Revúca, SR
Vůz: Citroen Xsara Break 2.0 HDI - 80kW r.2001

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod jmlcoch » pát 11. lis 2011, 14:53

zatím jsem použil ty odporové dráty z Fobie a klep klep - funguje to. Už jsem zapl aspoň 30x světla bez problémů :lol:
počkám pár týdnů, abych nedělal zbytečnou další elektriku podle toho plánku.
jmlcoch
V.I.P. & Xsamarád
V.I.P. & Xsamarád
 
Příspěvky: 1029
Registrován: pát 16. zář 2011, 12:02
Bydliště: Žarošicko
Vůz: xsara picasso 1,6 80kW 2010 a C4 1,4i 16V 65kW 2008

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod LeClair » pát 11. lis 2011, 15:42

:jup: tak super ještě testuj a pak můžou ostatní ,práskači,, aplikovat.
Obrázek
Uživatelský avatar
LeClair
Zasloužilý přispěvatel
Zasloužilý přispěvatel
 
Příspěvky: 70
Registrován: pát 25. črc 2008, 21:43
Bydliště: Východní Čechy
Vůz: Citroen Xsara I - 1.8i (r.1999)

Re: casta vymena stretavacich ziaroviek H7

Příspěvekod empík » pát 11. lis 2011, 17:30

to jmlcoch:mohol by si odmerať napätie na vstupe do žiarovky a na vstupe do tých odporových drátov, prípadne odpor toho odporového vedenia?
Som rád, že ste radi, že som rád...
Uživatelský avatar
empík
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1719
Registrován: čtv 14. dub 2011, 11:23
Bydliště: Revúca, SR
Vůz: Citroen Xsara Break 2.0 HDI - 80kW r.2001

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 92 návštevníků