od B@RT » pát 10. dub 2009, 21:58
Popis změn:
Citroën Xsara Picasso (2000-2004 modernizace – 2007 C4 Grand Picasso) je cenově dostupné MPV s líbivými tvary i po letech výroby. Je přímým konkurentem Renaultu Scénic a jednou z hlavních výhod je prostornost daná především velkým rozvorem (2760mm). Dotazovaný motor 2,0 HDi 66kW (1999-2004) panu Kubínovy příliš nedoporučuji, a to díky malému ročnímu nájezdu a pohybu především v městském provozu. Je sice úsporný (5,5l/100km) a v celku výkonný (175km/h, 14,5s na 100km/h), nic méně je třeba uvést jeho nedostatky. Často umí potrápit závada měřiče nasávaného vzduchu Siemens, který může řídící jednotce předávat špatné informace i díky neoriginálnímu sacímu filtru. Závady postihly také vstřikovače Common Railu, ty mají za následek nepravidelný chod. Z vysokotlakého čerpadla Common Rail pak uniká nafta. V tomto případě bych za nevhodnější motorizaci označil benzínovou „jednašestku“ o výkonu 66 kW, od 2003 70 kW (171km/h, 15s na 100km/h). Tento motor vyniká rozumnou spotřebou (7,6l/100km), dostatečným tahem již v nejnižších otáčkách a servisními náklady. Jeden z mála nedostatků tohoto motoru je zlobivý software řídící jednotky, který je pak nutný přehrát novým. Motor který mohu nejméně doporučit je benzín 1,8 16v 85 kW. Papírový výkon a příznivá sazba povinného ručení sice mohou lákat, nicméně kultivovaností, úsporností a často nadměrnou konzumací oleje nepřesvědčí.
Jako celek je Picasso velmi pohodlný a prostorný. Měkký podvozek typický pro starší Citroëny vůz nese velmi komfortně nad nerovnostmi českých silnic a zajišťuje velkolepé pohodlí i na delším cestování. I díky vyšší stavbě nečekejte sportovní ambice. Picasso se v zatáčkách poměrně dost naklání a při prudké po sobě jdoucí změně směru se jako by „vlní“. Slabší jsou také brzdy, které poměrně rychle vadnou.
Podle statistik TÜV k nejčastějším závadám a nedostatkům patří vůle ramen zadní nápravy, vůle v kulových čepech předních ramen (do 2001 výjma 1,6 nutno vyměnit celé rameno za 4500 Kč – čep součástí ramene), u benzínů 1,6 a 1,8 poruchový software řídící jednotky, závady přístrojového štítu (nový originální štít 25 000 Kč), vysoká spotřeba oleje benzínových motorů 1,6 a 2,0 16v, nepřesný palivoměr, poruchy elektroinstalace a klimatizace, protáčení hlavice řadící páky, slabší jízdní vlastnosti a nevalná směrová stabilita, která se spíše hodí pro klidnější jízdu, nepřesné a hlučné řazení, většinová absence otáčkoměru (u nového pouze za neadekvátní příplatek), jen průměrné dílenské zpracování, vrzající sedáky a plasty interiéru, vadné uložení ventilátoru chlazení motoru (do 2002), kde je výsledkem přehřátí.
Citroen Xsara PicassoCitroën Xsara Picasso má ovšem i své silné stránky. Jak již jsem zmínil patří k nim vysoký komfort cestování, velkorysý prostor pro posádku i zavazadla (550l / 1800l), dostupnost, ergonomie pracoviště řidiče, skvělé odhlučnění, vyšší pozice sezení a s tím spojené i pohodlné vystupování, nastupování a výhled z vozu, skvělá variabilita interiéru, řadící páka v palubní desce a líbivý design i po letech výroby.
Celkově lze vozidlo doporučit s výhradami Je předurčeno především k pohodlnému cestování, sportovní ambice zde nehledejte. Díky svému designu jen tak rychle nezestárne.
Pokud bych měl, tak vzhledem k cenovému omezení doporučím model těsně před modernizací (2004) s benzínovým motorem 1,6 70 kW. Pravděpodobně jde o nejvhodnější a nejspolehlivější variantu Picassa určenou k potřebám pana Kubína. Do cenové relace 140 tisíc Kč je na trhu z čeho vybírat. Není problém sehnat i exemplář z roku 2003 1,6 70 kW s klimatizací, jasnou historií a nájezdem do 100 tkm.
Servisní náklady jsou spíše průměrné. Za brzdové destičky přední nápravy zaplatíte 2300 Kč, za rozvodovou sadu motoru do 5-ti tisíc Kč, přední tlumič pérování 2400 Kč, zadní díl výfuku včetně tlumiče 8500 (originál). Doporučená výměna oleje ACEA – A5 je po 20 tkm a rozvodového mechanismu po 120 tkm u benzínového motoru 1,6 70 kW.
Sbírka modelů Citroën