Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Moderátoři: Rope, baffy, viteon, Kleki

Re: Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Příspěvekod snoopy » pát 18. úno 2011, 14:22

:oops:
už mlčim...
Xsara Picasso 1.8v r.v.2003 "Bublina" - RIP
Grand C4 Picasso 1.6HDI r.v.2012 "Blueberry" - GoodBye
Xsara II 1.6i r.v.2003 "Frosty"
VW Touran 1.5TSI r.v. 2023
(jména autům vymýšlí naše děti :-) )
Uživatelský avatar
snoopy
V.I.P. & Xsamarád
V.I.P. & Xsamarád
 
Příspěvky: 1601
Registrován: stř 8. črc 2009, 13:17
Bydliště: Praha 4 Újezd
Vůz: Xsara II 1.6i r.2003

Re: Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Příspěvekod zlj » pát 18. úno 2011, 20:00

Neznám regulátory alternátorů kteří by regulovali proud.Regulují pouze napětí a velikost proudu je závislá na spotřebičích.
Uživatelský avatar
zlj
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 392
Registrován: pát 25. pro 2009, 21:50
Bydliště: Pacovsko
Vůz: citroen xsara 1.4i benzín 2002 a C3 1.4HDI 2007

Re: Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Příspěvekod rosta12345 » sob 19. úno 2011, 9:55

ano regulují napětí ale velikost dobíjecího proudu samozdřejmě závisí na velikosti rozdílu napětí baterky a napětí které dodává alternátor to bývá konstantní kolem 13,5 V až 14V,ono jaksi proud a napětí spolu souvisí
EX: Citroen Xsara Picasso 1.6 16V SX 2009 Obrázek
Uživatelský avatar
rosta12345
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1948
Registrován: sob 6. čer 2009, 19:07
Bydliště: Dolní Domaslavice
Vůz: EX:Citroen Xsara Picasso 1.6 16V SX 2009

Re: Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Příspěvekod Marek » sob 19. úno 2011, 18:12

Ideální pro nabíjení v autě by byl stabilizovaný zdroj napětí s proudovým omezením. Stabilizované napětí by nestouplo nad např. 14V ani při odpojení akumulátoru a proud by byl omezený na max. 1/10 kapacity akumulátoru (5,5A pro aku 55Ah, 7,2A pro 72Ah). Stabilizované napětí by odpovídalo napětí alternátoru, nejde o přesnou hodnotu, protože nejde o 100% dobití akumulátoru, jen je třeba zabránit plynování. Netuším, jestli se taková nabíječka vyrábí.
Při použití běžné nabíječky (starší konstrukce s minimem elektroniky) je riziko poškození elektroniky v autě, pokud by se akumulátor nebo přívod k němu přerušil a akumulátor přestal plnit svoji stabilizační funkci. Napětí nabíječky naprázdno může být přes 20V a BSI pro ni nepředstavuje žádnou zátěž. Při použití pulzní nabíječky (např.s mikroprocesorovým řízením) je navíc riziko přepětí od pulzů, které sice nezpůsobí plynování, ale pro elektroniku můžou být škodlivé.
Při použití běžné nabíječky bych raději akumulátor odpojil. Jedině, pokud mi někdo dokáže, že BSI a ostatní elektronika mají dovolené dostatečně velké napájecí napětí, aby nedošlo k jejich zničení ani při uvedených poruchových stavech, bylo by nabíjení bez rizika.
Xsara Break 1.8 66kW LPG
Marek
Xsamarád
Xsamarád
 
Příspěvky: 822
Registrován: úte 25. říj 2005, 11:49
Bydliště: Plzeň
Vůz: X1 Break, 1.8 8V LPG,r.v.1999

Re: Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Příspěvekod zlj » sob 19. úno 2011, 20:45

Těžko udrží regulátor napětí v rozmezí 13,5-14,5V,když např. 70A alternátor bude dodávat do soustavy 60A.
Uživatelský avatar
zlj
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 392
Registrován: pát 25. pro 2009, 21:50
Bydliště: Pacovsko
Vůz: citroen xsara 1.4i benzín 2002 a C3 1.4HDI 2007

Re: Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Příspěvekod Marek » ned 20. úno 2011, 13:36

Proč ne? Pokud bude mít dostatečné otáčky, ke každému altíku je graf, jaký největší proud je schopen dát při jakých otáčkách. Opačný extrém je odlehčený altík, pokud by byl úplně bez zátěže, zbytkový magnetizmus v rotoru by při vyšších otáčkách vyvolal větší napětí, než je jmenovité a poškodil diody. Při běžném provozu to nehrozí, i při odpojení akumulátoru je obvykle dostatečný odběr. Akumulátor ovšem vyrovnává i prudké výkyvy napětí, např. při zhasnutí světel se musí snížit budící proud a to nejde tak rychle. Protože se s akumulátorem počítá, neřeší se tyto přechodové stavy v regulací altíku.
Xsara Break 1.8 66kW LPG
Marek
Xsamarád
Xsamarád
 
Příspěvky: 822
Registrován: úte 25. říj 2005, 11:49
Bydliště: Plzeň
Vůz: X1 Break, 1.8 8V LPG,r.v.1999

Nabijecka - bezudrzbova baterie

Příspěvekod cednicek » čtv 9. úno 2012, 8:17

Ahojte,

jelikoz jsem ted moc nenajezdil, tak jsem zakoupil tupou 6A nabijecku za cca 400Kc.

Obrázek

Ano, vim, ze to neni idealni volba, ale rikal jsem si, ze jednou za rok by to mohlo stacit. Baterii mam puvodni od koupi auta, takze je tam bezudrzbova 44Ah z Francie Carrefour. Znacku jsem na internetu nenasel, ale je to tak :)

Doma jsem ji pripojil a baterka jiz cca po hodine pekne plynuje, ale nemuzu samozrejme odsroubovat komory, takze verim, ze je tam zboku ventil. Ale mam strach ji tak nechat dele, jelikoz je doma na chodbe a a vypary jsou i citit, co samo musi. Ale nemate nekdo zkusenosti s bezudrzbovou baterii a timto typem nabijecky?

Mimochodem uplne nerozumim indikaci stavu baterie, jelikoz v manualu svitici diody udavaji vysi nabijeciho proudu, ale jinde jsem cetl, ze indikuji stav nabiti. Pri nabijeni sviti Max, 100%, 75%, tak usuzuji, ze je jiz min z 50% nabita. Chapu to dobre?

Omlouvam se za tyto mozna trivialni otazky, ale je to spise z respektu, nerad bych neco podcenil...
Citroen Xsara Break I 1.4i 1998
SKODA FELICIA COMBI MAGIC 1.3 MPi 1998
Uživatelský avatar
cednicek
Zasloužilý přispěvatel
Zasloužilý přispěvatel
 
Příspěvky: 60
Registrován: stř 8. zář 2010, 6:54
Bydliště: OLOMOUC
Vůz: Citroen XSARA BREAK I 1.4i 1998

Re: Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Příspěvekod jandy » čtv 9. úno 2012, 21:43

Já bych to viděl, že ta nabíječka bude nabíjet konstantním napětím. Takže potom je nabíjecí proud nepřímo úměrný nabití baterie, takže v podstatě ukazuje oboje.
Uživatelský avatar
jandy
V.I.P. & Xsamarád
V.I.P. & Xsamarád
 
Příspěvky: 427
Registrován: čtv 13. lis 2008, 20:31
Bydliště: Týn nad Vltavou ale vetšinu času se pohybuji v Hrotovicích
Vůz: Peugeot 407SW, 2.0HDi 100 kW; Citroen Xsara kombi, 2,0 HDi, 1999 (u Minimaxe)

Re: Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Příspěvekod cednicek » pát 10. úno 2012, 7:16

Diky za myslenku, taky jsem si to myslel. Akorat nejak nechapu, proc je Max nalevo a sviti tri hodnoty, ale asi to je nejaka logicka cinska hadanka :)

Uz ji nabijim kazdy den cca 4h (ted uz dva dny, takze 8h), vzdy pekne bubla, ale zatim porad ukazuje 75%...jen doufam, ze to baterka prezije. Jelikoz nabijim baterky na RC veci, coz jsou ni-hm a li-po, tak me to bublani trochu znepokojuje, jelikoz nemam co povolit a zkontrolovat hladinu...
Citroen Xsara Break I 1.4i 1998
SKODA FELICIA COMBI MAGIC 1.3 MPi 1998
Uživatelský avatar
cednicek
Zasloužilý přispěvatel
Zasloužilý přispěvatel
 
Příspěvky: 60
Registrován: stř 8. zář 2010, 6:54
Bydliště: OLOMOUC
Vůz: Citroen XSARA BREAK I 1.4i 1998

Re: Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Příspěvekod empík » pát 10. úno 2012, 9:36

Bublání = nabitá batéria. Pokiaľ sa batéria po vybití nabije veľmi rýchle, tak sa chystá do večných lovíšť. Ak máš merák skús pri zapnutej nabíjačke premerať napätie akumulátora. Ak je vyššie ako 15,5V batéria je už nabitá. Indikáciu na nabíjačke by som si nejak zvlášť nevšímal skôr by ma zaujímal nabíjací prúd.
Som rád, že ste radi, že som rád...
Uživatelský avatar
empík
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1719
Registrován: čtv 14. dub 2011, 11:23
Bydliště: Revúca, SR
Vůz: Citroen Xsara Break 2.0 HDI - 80kW r.2001

Re: Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Příspěvekod cednicek » pát 10. úno 2012, 9:44

Jelikoz jsme se stehovali, nemohl jsem najit digitalni multimetr, tak jsem pouzil levny rucickovy. Ukazuje pri nabijeni neco malo pred 15V, takze by to asi jeste chtelo, ale je mozne, ze ma odchylku. Kurnik, budu muset pohledat ten digitalni...

-- přidáno pát 10. úno 2012, 19:29 --

Tak jsem nasel multimetr a zmeril 12.8V. Docela ve me hrklo, protoze nabijecka by vesela nabijela dal a baterka plynovala. Myslite, ze kdyz to cca 2-3h bublalo, ze by to mohlo znamenat nejakou ujmu pro baterku? Otvory pro elektrolyt tam nejsou, takze hustotu nelze zmerit. Sakris...
Citroen Xsara Break I 1.4i 1998
SKODA FELICIA COMBI MAGIC 1.3 MPi 1998
Uživatelský avatar
cednicek
Zasloužilý přispěvatel
Zasloužilý přispěvatel
 
Příspěvky: 60
Registrován: stř 8. zář 2010, 6:54
Bydliště: OLOMOUC
Vůz: Citroen XSARA BREAK I 1.4i 1998

Re: Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Příspěvekod empík » pát 10. úno 2012, 22:21

Nabitá batéria by mala mať 2,2V na článok čiže 13,2V. Skús ju po nabití nechať v pokoji a v teple aspoň 12hodín a potom zmeraj napätie. Ak bude mať menej ako 13V tak batéria je na odpis. Podľa toho čo píšeš by som tipoval vadný článok.
Som rád, že ste radi, že som rád...
Uživatelský avatar
empík
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1719
Registrován: čtv 14. dub 2011, 11:23
Bydliště: Revúca, SR
Vůz: Citroen Xsara Break 2.0 HDI - 80kW r.2001

Re: Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Příspěvekod Marek » pát 10. úno 2012, 22:27

Je to trochu složitější, pokud nabíječka nenabíjí "hladkým" stejnosměrným proudem, je údaj voltmetru nepřesný. Změřil bych napětí na akumulátoru před připojním k nabíječce a při kontrole během nabíjení bych nabíječku odpojil od akumulátoru a pak měřil. Další možný problém je nepřesnost multimetru, to, že měří s rozlišením setin voltu neznamená, že je přesnější než ručkový přístroj. Měl už jsem v ruce multimetr, který ukazoval o asi 10% méně. Pokud si chceš voltmetr zkontrolovat, pro toto měření je důležitý rozsah 20V DC (nebo 40V DC u některých přístrojů), ten se dá orientačně ověřit měřením napětí v +5V v PC. Tato větev zdroje dost přesně stabilizovaná - teď jsem tam naměřil 5,15V voltmetrem, který má ověřenou přesnost do 2% (na rozdíl od +12V (které by se zdálo svou velikostí vhodnější, jeho odchylka však může být i přes 0,5V). +5V je dobře dostupné v plochém konektoru se 4 dutinkami, který se používá pro napájení HDD nebo optických mechanik (CD, DVD). Uprostřed konektoru jsou 2 dutinky propojené černým vodičem - to je zem zdroje a proti ní je na červeném vodiči +5V a na žlutém vodiči +12V. +5V je také v USB, ale tam ho tak snadno nezměříš. LED indikátory nepovažuji za přesné.
Teprve po bezpečném zjištění napětí bych posuzoval stav akumulátoru.

edit: Všiml jsem si, že děláš do RC modelů, vhodný skoro "referenční" zdroj napětí je výstup BAC z regulátoru, který napájí přijímač, pokud používáš akumulátor s větším napětím. Nebo 2 dobré nabité LI-ON v sérii, napětí z hlavy nevím, kolem 7,2V?
Xsara Break 1.8 66kW LPG
Marek
Xsamarád
Xsamarád
 
Příspěvky: 822
Registrován: úte 25. říj 2005, 11:49
Bydliště: Plzeň
Vůz: X1 Break, 1.8 8V LPG,r.v.1999

Re: Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Příspěvekod empík » pát 10. úno 2012, 23:03

Dovolím si trochu polemizovať s Markem. Podľa mňa je celkom jedno akého typu je nabíjačka či klasická transformátorová, či pulzná alebo fázove riadená triakom. Jedná sa o to, že po pripojení akumulátora sa tento správa zjednodušene ako kondenzátor a preto nameraná hodnota napätia je v podstate správna. Problémom by bolo merať napätie na samotnej nabíjačke, bez pripojeného akumulátora. Tam by sme namerali menšie napätie. Správne napätie sa tam dá odmerať napr. osciloskopom. V mojej praxi som vyskúšal a postavil mnoho typov nabíjačiek a nakoniec som zástancom klasickej transformátorovej nabíjačky s reguláciou prúdu.
Som rád, že ste radi, že som rád...
Uživatelský avatar
empík
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1719
Registrován: čtv 14. dub 2011, 11:23
Bydliště: Revúca, SR
Vůz: Citroen Xsara Break 2.0 HDI - 80kW r.2001

Re: Jakou nabíječku - vaše zkušenosti

Příspěvekod Marek » pát 10. úno 2012, 23:50

V podstatě s tebou souhlasím. Měřil jsi někdy zvlnění na akumulátoru u pulzní nabíječky? Docela by mně zajímalo, jak je velké, protože pokud připojím nabíječku na akumulátor, napětí skokově vzroste a po odpojení se skokově zmenší. U nabíječek, které kombinují nabíjecí a vybíjecí pulz bude střední hodnota napětí určitě menší, než plynovací napětí a přitom při špičkách nabíjecího napětí bude docházet k plynování, ovšem bude záležet na frekvenci pulzů.
Xsara Break 1.8 66kW LPG
Marek
Xsamarád
Xsamarád
 
Příspěvky: 822
Registrován: úte 25. říj 2005, 11:49
Bydliště: Plzeň
Vůz: X1 Break, 1.8 8V LPG,r.v.1999

PředchozíDalší

Zpět na Nápady, vychytávky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků