od Jendadasov » pon 21. kvě 2012, 9:16
Vážení přátelé,
o této problematice vím už dlouho. Moji Xsarušku jsem s tímto problémem již koupil (měla naběháno něco kolem 230 tis) Takže : u dvojkových xsar (1.6 16V) je již motorický plyn, to znamená, že plynový pedál ovládá potenciometr a klapku si řídí ECU, které dává povely servo motoru. Ve chvíli kdy zapneš klíček, tak počítač testuje všechny prvky systému, včetně klapky(mírně ji otevře a zavře) Chyba je v tom, že výchozí poloha klapky (bez napájení) je mírně otevřená, v našich klimatických podmínkách ji ale na volnoběh servo přivírá(po zapnutí klíčku a proběhnutí autotestu je to slyšitelné pískání z motorového prostoru). U serva je použité plastové soukolí, které se časem značně opotřebuje a vzniknou tam dost velké vůle. Takže při přidání plynu servo začne otevírat, ale jelikož nepředpokládá ty vůle tak otevírá, než dostane nějakou odezvu od potenciometru na klapce. No a jelikož to je všechno v řádech milisekund a všechno má nějakou tu setrvačnou sílu tak to klapku otevře moc, takže ji to zase honem přivře. Tím vzniká nám známé pocukávání při rozjezdu a neklidný volnoběh - skoro jakoby motor nevěděl co má dělat ( protože opravdu neví ). Jisté řešení na přechodnou dobu jsem měl, ale poté co jsem pomocí Lexie zresetoval "Autoadaptivní hodnoty" v řídící jednotce, tak s tím mám velké problémy, takže postup nebudu popisovat
Leda by někomu nevadila svítící kontrolka ECU a to, že se před startem musí počkat na proběhnutí autotestu (asi 5 vteřin) aby motor korektně běžel.
Takže vyčistění pomůže minimálně. Vyřešili to u novějších aut, kde už vynechali plastové převody a klapku zapojili přímo na osu motorku.
Xsara II r.v.2003, 1.6 16V Stříbrný kombi, skoro 300 tisíc km, 4x airbag, palubní PC,4x elektrická okna, dálkový centrál,Pioneer autorádio s funkčním origo ovládáním pod volantem, 8x repro + SUB