Tak napíšu něco málo poznatků z cesty do Bulharska . V podstatě se shoduji v tom co napsal Rope a ostatní o pár příspěvků výš .
Je to relativně daleko , ale cesta je naprosto v pohodě , cca 80 % je po dálnicích . My jsme jeli obě cesty cca 24 hodin ( po příjezdu do Bulharska si posunete hodinky o hodinu dopředu ) . Z Vysočiny to máme cca 1680 km . Jeli jsme po trase Jihlava - Brno - Bratislava - Budapešť - Szeged - Bělehrad - Sofie - Burgas - Kiten . Nejhorší úsek je cesta po D1 z Vysočiny na Brno , a pak D2 směrem na moravsko - slovenské hranice . Slovenská higway je oproti naší D1 luxusní , to stejné platí pro zbytek dálnic po cestě . V Maďarsku ke krásnýmu asfaltu navíc pěkné odpočívadla a prostředí v okolí benzinek , a to vždy po pár kilometrech . Maďarsko profičíte během chvilky . Poplatek za dálnice se platí v boudičkách za hranicema , nebo na benzince . Je to tzv. e-známka . Je buď 4 denní , nebo 10 denní . Řeknete RZ auta , oni to hodí do terminálu a jste vedení že to je zaplacený . Ceny ve forintech nevím , já ji platil tady u nás ve směnárně ( dvakrát čtyřdenní po 190 Kč ) , koupil jsem si i dopředu na cestu zpět abych nemusel na hranicích zastavovat . Problém může nastat na hranicích HUN - SRB . Pokud tam dojedete a naskytne se tento pohled :
je to paráda . Čekání tak 10 - 20 minut podle "rychlosti" srbských celníků . Jen nakoukl do kufru , zeptal se kam jedem , zavtipkoval a hrnulo se dál . V Srbsku dálnice taky paráda . Kromě pár úseků kde je to svedený do protisměru ( úsek max. 2 - 3 km ) to nemá chybu . Na cestě se třikrát zaplatí mýtné . Klasický mýtnice jak v např. Chorvatsku . Platí se 730 , 330 a 240 RSD , respektive 7,5 - 3,5 - 2,5 Euro . Nejlepší je ale platba kartou ( mě to odečetlo 176 - 79 - 58 Kč ) . Na dálnicích je mnohem menší provoz než u nás , ale jsou místa kde je omezena zcela nepochopitelně rychlost , snažil jsem se to dodržovat , ale místní to nějak ignorovali . Průjezd Bělehradem bez problémů , značení výborné . Teď v centru Bělehradu probíhají opravy , takže je to svedený do jednoho pruhu , pokud jedete ale ve večerních , nočních hodinách , tak projedete bez zdržení . Přes den je lepší asi jižní obchvat Bělehradu ( na hranicích dostanete mapku Bělehradu s vyznačeným průjezdem ) Na hranicích SRB - BG nastává stejná situace jako při vstupu do SRB ... cestou tam opět cca čtvrt hodinové zpoždění . Protože jsme jeli v noci , Bulharskou
silniční známku ( je povinná na všech silnicích , nejen dálnicích ) nám prodal za 5 euro ( 7 denní ) přímo celník . Druhou jsem pak kupoval v Kitenu na poště za 10 leva .
Při zpáteční cestě jsme se trefili do doby kdy cestovalo z Turecka přes BG , SRB plno tureckých "němců" . Už cestou když jsem potkával kolony aut s německejma ( ale i NL , DK , A ) značkama a v nich nějaký tmavý "němci" a "němky" zamotaný v šátkách bylo jasný že na hranicích strávíme věčnost . Kolona snad kilák , k tomu laxní a pomalej srbskej a bulharskej celník a z čekání je 2,5 hodiny . Před celnicí plno malejch špinavejch děcek , lezou od auta k autu a žebraj aspoň o 1 Euro ( a to bylo mezi 1 a 3 hodinou ranní ) .
Bulharský dálnice , je to neuvěřitelný , jsou taky oproti našim v naprosto luxusním stavu . Stejně tak ostatní silnice v místech kde není ještě dodělaná dálnice , nebo po pobřeží z Burgasu na jih do Careva ( na sever na Varnu a dál jsem nejel , nevím , ale asi to je ve stejně dobrým stavu . Tam jel
Fanatik,tak třeba napíše ) . V Bulharsku je úplná tragédie obchvat Sofie . Cestou tam jsem jel v noci a chtěl jet přes centrum , jenže jsem trochu zakufroval a poznal tak Sofii blíže - nejhorší město co jsem kdy viděl , a to je hlavní město členského státu EU . Jedna díry vedle druhé , všude špína , bordel , po ulicích pobíhají smečky vyhublejch hladovejch psů , lepší nevylejzat z auta . Cestou zpátky jsem jel po obchvatu , měla by to být silnice E80 , ale kdejaká druhá , třetí třída u nás je na tom líp .
Ceny benzínu nevím , ale bude to stejný jak na Moravě . Tankoval jsem v Srbsku a Bulharsku , na ÖMV , a bral jsem tu jejich "lepší" a dražší naftu - píšou EuroDiesel - je dražší než "jen" Diesel a platil kartou . Po spočítání kolik odešlo z účtu vycházel litr na 33,80 Kč ( jak SRB , tak BG ) .
S ubytováním nebude problém , na naprosté většině baráků mají cedule že pronajmou , takže klidně se dá jet na blind a vybrat si podle ceny a nabízených služeb na místě . Já si rezervoval hotel přes
http://www.booking.com a funguje to naprosto spolehlivě . Vyberete si ubytování , termín , odklikáte a pak Vám dojde mailem potvrzení rezervace , který vytisknete a předložíte v hotelu , žádná záloha .
Jak psal Rope , jídlo je cenově jak u nás , a levnější než v HR . Na jídlo jsme chodili do restaurací , je jich tam spousta i s českou kuchyní ( guláš , kachna s knedlíkem a zelím , svíčková ) . Také české pivo ( Staropramen ) a moravské pivo ( Starobrno ) . Za jídlo jsme platili vždy tak mezi 17 - 22 leva ( dvě jídla , někdy salát , a vždy pivo a víno ) .
Přes tu dálku a čekání na hranicích bych jel znovu . Protože kdo přiletí do Burgasu letadlem , a pak stráví několik dní mezi pláží a hotelem , tak nevidí to co vidíte z auta cestou . Ta cesta mě fakt bavila , když jedete vnitrozemím , přes ty vesničky , jsou místa kde to vypadá hůř než v Chorvatsku rok po válce , a to tam žádná válka nebyla . Tam se zastavil čas s pádem vlády Todora Živkova a pak šel snad ještě dozadu . Jezdí tam na povozech tažených oslem , u silnic prodávají rákosový rohože , broskve a rajčata ... jinak nic . Naprostá bída . Ale v kdejaký vísce stojí bílej Opel Astra a v něm klimbají dva policajti . Hlavně že maj na každým rohu vlajku EU , dokonce i stánkách u silnice , na povozu s koňma . Hodně in tam jsou asi mezinárodní poznávací značky západoevropských států - na kdejakým autě maj na zadku vedle BG espézetky ještě D , NL , I , A .
Kolem silnic je plno pomníčků obětem autonehod , ale ne jak u nás , kříž a kytky a svíčky . Tam je to velkej žulovej nebo mramorovej pomník , s velkou barevnou fotkou , minimimálně formát A4 . Povětšinou tam nebejval jeden mrtvej , ale viděl jsem i celé rodiny , nebo tři , čtyři mrtvý . Asi je to stavem vozovýho parku , jejich stylem ježdění ( plná čára znamená asi že se předjíždět může ) a asi i používáním bezpečnostních pásů . Když se tam vysype někdo s takovým zhnilím žigulíkem , je šance na přežití rovná nule . Na dálnicích ale provoz minimální a bezpečnější než u nás . Nikdo nespěchá , jedou si těch 120 ( povolených ) , minimum kamiónů ( kdo by tam a odtam taky co vozil ) .
V těch letoviscích ( Kiten , Sozopol , Primorsko , Burgas ) je to jinej svět - hotely , pěkný domy , čisto . Ale v okrajových částech a zákoutích , kam oko turisty nedohlédne , je to špína , humus . Sem tam stojí žigulík nebo moskvič kterým prorůstá tráva . Někde u moře na břeh vytažená loď , na které se zub času podepisuje už tak čtvrt století .
Takže pokud někdo váhá , tak já doporučuju . Nebál bych se toho , a klidně bych jel v budoucnu znova .