Zde je slíbené shrnutí mých zkušeností s instalací
konverzní jednotky pro E85 (Flexfuel).
Existuje poměrně dost firem, které vám konverzní jednotku namontují, naprogramují a poskytnou záruku.
Ceny se pohybují v rozmezí asi 3,5 - 8 tisíc. Pokud se rozhodnete pro montáž svépomocí, mohou se hodit následující poznatky:
1. Konverzní jednotka vypadá takhle
Ještě před zakoupením je potřeba zjistit, jaké konektory má auto na vstřikovačích, a objednat jednotku se stejnými konektory.
V mém případě (Citroen Xsara Picasso 1.8 16V) jsou to konektory
Bosch EV1.
2. K jednotce dostanete
schéma zapojení, které může vypadat třeba takhle:
Barevné označení vodičů neodpovídá realitě. V mém případě byly plusové červené a mínusové hnědé či modré.
3. Na konverzní jednotce jsou 4 páry konektorů. Jeden z dvojice (samec) se zapojuje do konektoru od ŘJ auta, druhý (samice) přímo na vstřik.
Samčí konektory konverzní jednotky je potřeba přepinovat, aby plusový vodič vedl na tu stranu, odkud jde na vstřiky +12V.
K tomu se hodí mít elektrikářský nástroj:
Dle názoru prodejce jednotky to jde i jehlou, ale mně to nešlo.
Taky byly vodiče docela mizerně přidělaný k pinům, některé samy vyklouzávaly a bylo je potřeba pořádně zalisovat.
4. Když polarita konektorů odpovídá, zapojí se konektory konverzní jednotky na konektory vstřikovačů
5. Modrý kabel jednotky se
ukostří – např. na šroub za nádobkou brzdové kapaliny, nebo jinam, záleží, kam dosáhne.
6. Pokud v konektorech vstřiků je
napětí po otočení klíčku do polohy 2, červený kabel se nemusí řešit.
U mě tam napětí je až po nastartování, takže napájení jsem vzala z pojistkové skříně
(Polohu je potřeba vybrat tak, aby tam bylo 12V na klíček.)
7. Pak jsem ještě musela přestřihnout a zaizolovat
vedlejší červený kabel (slouží k napájení jednotky, pokud je napájená ze vstřiků; ale když je napájená zvlášť, tak se tohle musí přestřihnout, jinak motor nejde zhasnout).
8. Samotnou
krabičku jsem přidělala zezadu na kryt vzduchového filtru
9. No a to je asi vše, pak už jsem natankovala ethanol, prozatím půl napůl s benzínem – startuje to i jezdí dobře,
ovšem v tomto poměru by to asi jezdilo i bez jednotky, takže další zkušenosti kdyžtak později, po nějaké době provozu.
Případné dotazy ráda zodpovím. Procedura byla díky mé (ne)šikovnosti a elektrikářské (ne)vzdělanosti mnohem složitější, než je zde popsáno. Mnoho kroků probíhalo metodou pokus - omyl, v popisu jsou vynechány četné a dlouhé porady s mnoha xsamarády, kteří mi pomáhali omyly napravovat a kterým tímto ještě jednou za konzultace srdečně děkuji